‘Nederland gaat weer langzaam van het slot’ en ‘stap voor stap van het coronaslot’ luiden enkele headlines op het moment dat ik dit artikel aan het schrijven ben. Velen zijn blij dat de economie langzaam weer wordt opgestart, dat de meeste contactberoepen weer kunnen worden beoefend en dat stap voor stap andere maatregelen worden versoepeld. Hiervoor gelden wel de voorwaarden dat het aantal besmettingen niet enorm gestegen mag zijn en dat de zorg de druk nog aan kan. De komende maanden moeten mensen nog wel zoveel mogelijk thuiswerken. Dit blijft waarschijnlijk van kracht tot ‘in ieder geval’ de maand september, stellen ingewijden.
Als werkgever vraagt u zich misschien af wat u nou precies voor uw werknemers moet regelen. Moet er een thuiswerkovereenkomst opgesteld worden? Bent u verplicht om te zorgen voor een geschikte werkplek en apparatuur? En moet er een speciale vergoeding betaald worden aan werknemers? In dit artikel beantwoord ik deze vragen voor u.
Wat zijn de verplichtingen vanuit de Arbowetgeving?
Op grond van de Arbeidsomstandighedenwet dient u als werkgever elke arbeidsplaats in uw arbobeleid te betrekken indien het thuiswerken op uw initiatief gebeurt. Dit geldt dus ook voor de thuiswerkplek van uw werknemer. Als werkgever moet u zorgen voor apparatuur en benodigdheden om uw werknemer in staat te stellen om thuis te werken. U kunt hierbij denken aan een laptop van de zaak of andere kantoorspullen. Dit is echter niet meer voldoende nu er vanuit de overheid is besloten om gedurende de coronacrisis nog langer thuis te blijven werken. Uw verantwoordelijkheid als werkgever voor een veilige werkomgeving is een nog grotere rol gaan spelen. Tijdelijke oplossingen als werken aan de keukentafel moeten opnieuw bekeken worden met het oog op de gezondheidsrisico’s. Uit dit onderzoek kan bijvoorbeeld naar voren komen dat u als werkgever moet zorgen voor een goed bureau en bureaustoel. Bent u er niet zeker van of een werkplek thuis ergonomisch is ingericht en/of hoe dit zo goed mogelijk haalbaar is te maken? Bij ArboNext kunt u een ergonomische adviseur inschakelen die adviezen kan geven voor een betere inrichting van de werkplek thuis.
Heeft uw werknemer recht op thuiswerkvergoeding?
Onlangs werd ik door een klant gebeld met de vraag of hij verplicht is om zijn werknemer een vergoeding te verstrekken voor onkosten die bij het thuiswerken komen kijken. Hij benoemde hierbij de kosten voor bijvoorbeeld een in hoogte verstelbare bureau. De werknemer meende dat hij hier recht op had omdat hij zijn werkplek wilde inrichten. Echter is er volgens de Arbowetgeving geen recht op een vergoeding voor het thuiswerken. In redelijkheid kunnen werknemers niet van u als werkgever eisen dat u een vergoeding verstrekt. Beslis dit in goed overleg met elkaar en bekijk als werkgever wat u in redelijkheid kunt aanbieden.
Moet u een thuiswerkovereenkomst opstellen?
Het is niet nodig om een thuiswerkovereenkomst op te stellen. Ook niet nu de maatregelen waarschijnlijk tot 1 september 2020 van kracht blijven. Wel is het goed om alvast na te denken over een thuiswerkovereenkomst in de toekomst, omdat de verwachting is dat het thuiswerken een steeds grotere rol gaat spelen in ieders werk.
Heeft u als werkgever vragen over de mogelijkheden met betrekking tot het thuiswerken? Stuur mij dan een e-mail op laura@besuitable.nl of bel naar 033 330 26 93.
0 reacties